Velkými auty vstříc zářným zítřkům

pátek 8. červenec 2011 12:55

Co je třeba k tomu, aby bylo na světě lépe? Přece pár nových aut...

Aspoň tomu nasvědčuje vývoj českých infrastruktur, kde se zejména města staví v první řadě pro auta a nezdá se, že by to někomu připadalo divné. Mě osobně to, že je v ČR 7 milionů automobilistů, děsí.

Toto téma mně leží v hlavě už mnoho let, ale k počítači jsem zasedl při pohledu na titulek v dnešní MF Dnes "Ceny padají. Češi kupují velká auta". Ano, to je jedna z mála věcí, které jdou "Čechům", národu automechaniků, opravdu dobře. Stejně jako jim už od dob minulého režimu připadá normální trávit víkendy umýváním svého miláčka a nořit hlavu do jeho motoru.

Je to vskutku již několik měsíců, co jsem v Praze zaznamenal vzrůstající počet velkých aut, většinou takzvaných SUV. Samozřejmě v nich obvykle sedí jeden člověk. Přestože se už v metropoli nedá volně chodit, možná se dožijeme toho, že zbyteček komunikací vyhrazených pro chodce zaplní nová třeba destimetrová auta.

Chápu samozřejmě, že bez určité automobilové dopravy by nefungovalo zásobování ani ekonomika vůbec, ale to neznamená, že nelze regulovat osobní dopravu.

Nejde mi v tomto článku o to, zastávat se kuřáků, ale omezování svobody ostatních, přestože se to neustále omílá, je z jejich strany mnohem diskutabilnější než to, že nemohu ve městě volně ujít dvacet metrů, aniž by mi zatarasilo cestu auto. A přitom autem člověk potřebuje jezdit asi tolik, jako potřebuje kouřit. Čili málo.

Dnes ovšem patří vlastnictví automobilu téměř k povinnosti, a zejména muži bez auta jsou stále vnímáni jako podivíni (klidně přiznám, že patřím mezi ně, přestože mám řidičák, ale léta neřídím, protože to nepotřebuji). "Pochopitelně" záleží i na kategorii a značce auta, které umožňují zařazení dotyčného na společenském žebříčku. Průpovídka o prodlouženém penisu je trochu laciná, ale při pohledu na infantilní plechové demonstrátory údajné moci se jí člověk při pohledu kolem sebe někdy neubrání. I když mě přitom nejvíc znepokojuje samozřejmost, s jakou je, zdá se, automobilismus v lidech zakořeněn a egoistická pohodlnost, případně arogance jeho aktérů.

Na druhou stranu bohužel nikdo nemá zájem (protože, nabízí se automaticky, automobilistická lobby je silná) hledat alternativy. MHD se jeví stále přetíženější, pomalejší a neefektivnější, a i mě někdy při dlouhém čekání na zastávce přepadají myšlenky na kondiční jízdy. A co týče jízdních kol, jejich módní "korektnost" je pro mě osobně spíš iritující a v podobě nových cyklostezek patřící hlavně do povinné předvolební výbavy. Nehledě na to, že cyklisté jsou mnohdy pro okolí stejně nebezpeční jako automobily. I sdružení Automat, které se jako mála snaží předejít situaci, kdy se tisíce aut do sebe ve městě zaklíní a vznikne největší skládka ve vesmíru, jednostranně a tupě mluví jen o cyklistice. Vždy, když někde nadhodím, že alternativou k automobilové dopravě je i chůze, koukají na mě bezmála šokovaně.

Sociolog Jan Keller fenomén automobilismu v knize "Naše cesta do prvohor" krásně popisuje takto: "Není dnes snadné automobilismus podrobovat kritice. Ideologie automobilismu se změnila v kult ve stejné míře, v jaké se obyčejný automobil mění z pouhého dopravního prostředku v nástroj, který slouží "emocionálnímu transportu nebo až extázi"(Gordonová 1994: 179). Kult automobilismu je však zřejmě tím nejbizarnějším kultem, jaký si kdy člověk dokázal vymyslet. Skrze zbožštění auta se člověk neklaní ničemu jinému než své vlastní plechové protéze. Čím méně důstojný objekt uctívání, tím úplnější oddanost."

Alan Mikuláš

voboraEkologie je nauka o vztahu organismu15:1411.7.2011 15:14:27
Alan Mikulášvobora:14:4911.7.2011 14:49:34
voboraPane Mikulasi09:2511.7.2011 9:25:08
Alan MikulášDíky za diskusi18:3710.7.2011 18:37:53
Lída V.Děkuji "voboro",18:3710.7.2011 18:37:28
voboraPani Lido,17:5010.7.2011 17:50:00
Lída V.EVO a voboro,14:0410.7.2011 14:04:58
J.H.A ještě k tomu Kellerovi12:3910.7.2011 12:39:39
voborapani LidoV,10:2510.7.2011 10:25:02
voborapane Mikulasi,10:1410.7.2011 10:14:24
Lída V.EVO. mám dítě,21:049.7.2011 21:04:18
voboraOdpurcu moralky?14:059.7.2011 14:05:42
Alan Mikulášvobora: Celkem dost, proč?13:529.7.2011 13:52:06
Alan MikulášTak ať ten "náklad" omezí (myslíte asi13:239.7.2011 13:23:18
Alan MikulášCo se týče řešení,11:599.7.2011 11:59:01

Počet příspěvků: 29, poslední 11.7.2011 15:14:27 Zobrazuji posledních 20 příspěvků.

Alan Mikuláš

Alan Mikuláš

Mými oblíbenými tématy jsou společenské jevy, umění a například i feminismus, ale nikdy předem nevím, co mne přinutí reagovat.

Zajímám se zejména o aktuální společenská a kulturní témata. Píši i recenze na novinky ze světové literatury a hodnotím filmy na ČSFD. Dalším koníčkem je mi vytrvalostní běh.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.